سیستم ایزوله بیمارستانی مدل 121

یکی از محصولات شرکت فراد تجهیز سیستم ایزوله است که در قسمت های مختلف بیمارستان استفاده میشود که این قسمت ها عبارتند از اتاق عمل ، اتاق آماده سازی جراحی ، واحد مراقبت های ویژه ، اتاق بیهوشی ، اتاق کانتر قلبی ، اتاق جراحی آنژیوگرافی و اتاق نوزادان نارس است. سیستم ایزوله فراد تجهیز دارای قسمت مختلفی است که هرکدام دارای وظایفی است که این اجزا به صورت یک پکیج به نام تابلو ایزوله یا سیستم ایزوله تولید و مونتاژ میشود.
سیستم های ایزوله یا به عبارتی تابلو ایزوله یکی از مهم ترین قسمت های تجهیزات بیمارستانی است چرا که اگر این مجموعه به درستی کار نکند ممکن است تجهیزات برقی بیمارستان دچار خسارت و یا افراد دچار برق گرفتگی میشود که عیب در این سیستم موجب خسارات جانی و مالی میشود پس حتما باید از بهترین و مرغوب ترین تجهیزات و محصولات برای ساخت این مجموعه استفاده کرد که شرکت فراد تجهیز برای پیشگیری از این خسارات تمامی اجزا این محصول را که شامل ترانس ایزوله ، LIM ، پریز ایکس ری ، سوکت ارت ، پریز برق ، واحد مرکزی ارت و آلارم های جانبی است به صورت مستقل و با بالاترین کیفیت تولید و مونتاژ میکند.

سیستم ایزوله بیمارستانی به منظور حفاظت از شوک الکتریکی ناشی از جریان نشتی در اتاق عمل مراقبت های ویژه ICU و  CCU به کار برده میشود تا خطر برق گرفتگی و سوختگی را به حداقل برساند.

بخش های مختلف سیستم ایزوله عبارتند از :

۱. ترانس ایزوله:

نام دستگاهی است که از آن به‌ منظور حفاظت از مدارها و همچنین تجهیزات در برابر شوک‌های الکتریکی استفاده می‌شود. درواقع این دستگاه می‌تواند از آسیب رسیدن به تجهیزات در زمان شوک ها جلوگیری به عمل آورد و از طرف دیگر از افراد و کاربران نیز در برابر خطر برق گرفتگی حفاظت می کند. ترانس‌های ایزوله این امکان را دارند که هر گونه نویزی را تحت کنترل خود دربیاورند و اتصالات زمینی را حفظ نمایند. در حقیقت در شرایطی که تجهیزات شما با استفاده از یک ترانس ایزوله تغذیه می‌گردند از زمین اصطلاحا جدا می‌شوند. بنابراین اگر فردی بر روی این تجهیزات کار کند، در صورت هر گونه تماس اتفاقی با مدار، دچار آسیب و برق‌گرفتگی نخواهد شد در این دسته از سیستم‌های حفاظت کننده، ورودی و خروجی به‌ طور کامل از یکدیگر تفکیک‌ شده و مجزا هستند. لذا در ترانس ایزوله ارتباط میان سیم‌پیچی اولیه و ثانویه این دستگاه‌ها با استفاده از کوپل درون هسته صورت خواهد پذیرفت. ترانس‌های ایزوله در حال حاضر در انواع مختلف تک‌ فاز، ۲ فاز و سه‌ فاز طراحی و تولید می‌شوند و توان‌های مختلفی دارند.

۲. نمایشگر جریان نشتی LIM نوع دینامیکی:

در تابلوهای ایزوله دستگاهی به نام LIM (Line Isolation Monitor) وجود دارد که وظیفه آن بررسی دائم ایزولاسیون خط میباشد. در صورت بروز خطا و مشکل در سیستم جریان عبوری بعد را محاسبه میکند و اگر این جریان از حد آستانه تعریفی برای سیستم بالاتر باشد به صورت سمعی و بصری به اپراتور هشدار میدهد.

واحد آن دستگاه mA بوده که شامل موارد زیر می باشد:

  • نمایشگر ضریب قدرت (P.F)
  • نمایشگر هشدار جریان نشتی بصورت سمعی و بصری
  • نمایشگر هشدار ولتاژ غیر مجاز بصورت سمعی و بصری
  • نمایشگر هشدار اضافه بار ترانس بصورت سمعی و بصری
  • نمایشگر هشدار درجه حرارت غیر استاندارد بصورت سمعی و بصری
  • ارسال اطلاعات تحت شبکه Ethernet به منظور نظارت بر کار LIM ها بصورت نموداری و عددی بر روی کامپیوتر

۳. سوکت ارت و پریز برق:

پریز برق که وظیفه برق رسانی را برای دستگاه ها را بر عهده دارند که این پریز ها دارای سیستم ارت میباشند و سوکت ارت هم جهت اتصال ارت به دستگاه های مورد نظر در اتاق عمل استفاده میشود.

۴ .پریز ایکس ری:

پریزی است که در بخش های مختلف بیمارستان از جمله اتاق عمل ، شکسته بندی و زایمان قابل نصب است و به منظور اتصال دستگاه رادیولوژی در اتاق های مربوطه مورد استفاده قرار میگیرد. پریز ایکس ری با توجه به طراحی و ساختی که دارد توان عبور جریان برق تا 250 ولت را دارد.

۵. واحد مرکزی ارت:

در هر اتاق عمل یک واحد مرکزی ارت وجود دارد که کارایی آن بدین صورت است که سیستم ارتینگ مرکزی به این دستگاه منتقل میشود و سپس واحد مرکزی ارت آن را به تمامی قسمت های اتاق عمل منتقل میکند ، برای دستگاه ها و پریزهایی که نیاز به ارت دارند.

۶. آلارم های جانبی:

دستگاه ایزوله زمانی که دچار عیب شود LIM دستگاه هشدار میدهد و سپس این هشدار به آلارم های جانبی منتقل میشود تا کادر بیمارستان را در صدد رفع مشکل مطلع سازد. معمولا آلارم های جانبی در دو مکان اتاق عمل و ایستگاه پرستاری نصب میشود.